Saturday, 31 December 2011

bai bai 2011....hai 2012~

Assalamualaikum....
Hai semua! lame sungguh xjengah blog ni. buzy memanjang. ngan thesis, group project, individual assignment dll. tahun ni meninggalkan macam2 cerita pahit, manis, suka, duka. yang indah, yang baik-baik kita jadikan amalan dan tingkatkan di tahun baru. yang buruk2 tu baik tinggalkan. uabh sikap ke arah yang lebih positive. tahun ni kirenya tahun yang paling mencabar. nak2 ujung tahun ni. dengan thesis kena buat balik last2 minute. adik kawan meninggal, dll. benar-benar menguji kesabaran. Alhamdulillah~ semua berjalan ngan lancar. Sekarang ni dah habis thesis. tunggu result than pastu nak pikir pasai keje pulak. tinggalkan alam pembelajaran. dah xtau bile pulak akan kembali ngan alam kampus yg best. ngan kawan2 yg best. banyak betul memory.

tahun baru. azam baru. perangai baru. habit baru. semoga berubah menjadi yang lebih baik~ =)

Thursday, 22 December 2011

khutbah terakhir Rasulullah

“Wahai Manusia,dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan.Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini.

Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

Wahai manusia,
 
Sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapa pun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi.

Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dan dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia,
 
Sebagaimana kamu mempunyai hak keatas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik, berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia,
 
Dengarlah bersungguh-sungguh kata-kata ku ini, Sembahlah Allah, Dirikanlah solat lima kali sehari, Berpuasalah di bulan Ramadhan dan tunaikanlah Zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadat Haji sekiranya kamu mampu.

Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah bersaudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh.

Ingatlah,
 
Bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia,
 
Tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru.
Oleh itu wahai manusia,
 
Nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu.
 
Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku menyampaikan pula kepada orang lain.
Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dari ku.

Saksikanlah Ya Allah!
 
Bahawasanya telah aku sampaikan risalah Mu kepada hamba-hamba mu.”

Thursday, 15 December 2011

dugaan...

Dalam kita rasa putus asa, kecewa dengan apa yang berlaku pada kita, kita lupa. ada orang lain yang jauh lebih susah, lebih menderita dan lebih berat masalahnya. Ingatlah. Allah menguji sesorang hamba tu setaraf dgn kemampuanya. Jangan mengeluh. Reda lah dan teruskan usaha kearah kebaikan....Tentu ada jalannya...

Wednesday, 7 December 2011

kami kawan dulu, kini, sampai bila-bila =)

dulu......(2006)





sekarang 5 tahun kemudian.... (2011)




we're fight each other everyday.
we keep arguing every single thing.
but it makes we close.
and i do love you all.
thanks frens.



bese lah. awal2 kenal orang masing2 muke sombong nak mam**. in fact kami saling xsuke antara satu same lain. berkauman. haha ad yang xsuke negeri tuu, ni. but after few months, there are chemistry bonding between us. we can chat, sharing, gossiping and supporting each other. i love our friendship. thanks for a very good relationship frens! 

ELI, MIEA, PIPOT, AYONG, EMON, DHIYA, NISA', PHIA, MIDAH, NURUL.

PF 17 KMJ 2005/06 in memory <3 <3

Thursday, 1 December 2011

kenangan

kenangan.
ada pahit bak hempedu.
manis ibarat gula.
namun ia telah berlalu.
kenangan indah buat kau tersenyum riang.
kenangan pahit pun buat kau tersenyum dalam nada pahit.
namun kita perlu belajar dari pengalaman.
pengalaman yang mendewasakan kita.
kita hidup dengan pelbagai kemungkinan yang tidak dijangka.
gunakan sempadan pengalaman untuk memagari langkah.

i miss you, sahabat.

Saturday, 19 November 2011

musim kawen datang lagi~~

Assalamualaikum....
Bermulanya cuti sekolah, kenduri kawen pun berlumba-lumba dtg..hee~ tambah2 bagi org2 yg umur around 23-30 kot. tiap2 musim cuti ade je jemputan kawen dari kawan2. macam cik putih, ikutkan dari minggu lepas ada jemputan. tapi kena pertimbangkan, yg mana boleh pegi, mana yang tak dapat pergi. bukan apa, nak pegi kalau jauh2 sgt sure lah parents cik putih tak lepaskan. anak die ni umur dah tua tp fizikal mcm budak skolah je. so xlepas lagi..hee~ meh tgk list kenduri2 cik putih:

12/11/2011 - cik gee& zool --> kelatan. xdapat nak g. walau dah ye2 nak g kn..sob3~
19/11/2011 - cik eli&faiz --> permas jaya. Alhamdulillah. selesai dah majlisnya.
26/11/2011 - en fauzi&azlina--> jkr skudai. insyaAllah try utk hadir.
3/12/2011 - cik ida&pasangan --> melaka. kena datang. sedara!haha
 - cik pengantin&pasangan --> serdang. kena dtg. anak sepupu ni. tp xtau name -.-" truknye!!
- en naaim&pasangan --> jempol. mungkin tak dtg dtg. jauh sgt nak masuk ke jempol tu..huhu
4/12/2011 - en azam&lin --> klang. xsure lg. still kt kampung time tu..huhu
10/12/2011 - cik zakian&safuan --> kluang. insyaAllah dtg. bf skolah dlu. ayah die pn dah kenal.
-cik naya&nazim --> sri pulai. insyAllah try dtg. dekat je.
17/12/2011 - kenduri di ampang. sedara belah ibu.
- kenduri pakcik jali di tg karang.

fuhh!! sape lagi nak jemput kenduri kawen??? sape2 yg bg kad jemputan direct. InsyaAllah sy try dtg. 
cik putih doakan semua pasangan yg ni dan yang lain2 akan bahagia dunia akhirat. dikurniakan zuriat yang soleh dan solehan. amiiin =)

p/s::kawen bukan semudah melafaskan akad. nada gentarnya, gemuruhnya hanya sebentar. tetapi hakikatnya disebalik perkahwinan itu ada banyak tanggungjawab yang akan ditanya oleh Dia dialam yang kemudian...pikullah ia dan tunaikan tanggungjawab tersebut dengan sebaik-baiknya. Dia tidak sesekali bertanya tentang hasil daripada tanggungjawab kita tetapi yang pasti Dia akan bertanya sejauh mana usaha kita dalam menunaikan tanggungjawab tersebut.....

Thursday, 10 November 2011

dalam pada kita teringat ingat orang yang melupakan kita, kita sebenarnya lupa bahawa kita sering melupakan Dia... walau Dia tidak sesekali melupakan kita....

Wednesday, 9 November 2011

Tips for interview

Great interviews arise from careful groundwork. You can ace your next interview if you:

1. Enter into a state of relaxed concentration.

2. Act spontaneous, but be well prepared.

3. Set goals for the interview.

4. Know the question behind the question.

5. Follow up with an effective "thank you" letter.

6. Consider the interviewer's agenda.

7. Expect to answer the question, "Tell me about yourself." This is a pet question of prepared and even unprepared interviewers.

8. Watch those nonverbal clues. Experts estimate that words expressonly 30% to 35% of what people actually communicate; facial expressions and body movements and actions convey the rest.

9. Be smart about money questions. Don't fall into the trap of telling the interviewer your financial expectations.

10. Don't hang out your dirty laundry. Be careful not to bare your soul and tell tales that are inappropriate or beyond the scope of the interview.

Monday, 7 November 2011


Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka                                                                            Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbal Alamin..
i love you, ibu dan ayah. Thank you so mucchhh!!
 

Saturday, 5 November 2011

bila lembu dah gelisah
kambing temenung sepanjang hari
jalan raya pulak sesak semacam
bandar2 besar sunyi gile
nak raye lah tuh! haha

Selamat Hari Raya Aidil Adha kawan2.
Marilah berkorban untuk menjadikan diri kita lebih baik di sisiNya =)





Thursday, 3 November 2011

tips mudah mendapatkan jodoh

Isk siapalah yang hendakkan aku ni?
Bilalah nak bertemu jodoh ni?
Dah banyak kali bercinta..
asyik2 gagal saja..
Aduhai aduhai..
Susahnya nak dapat jodoh!!

Sesungguhnya urusan jodoh adalah ketetapan ALLAH. Kita hamba Nya yang lemah ini tidak ada daya upaya langsung untuk menetapkan jodoh kita melainkan semuanya dalam ketentuan Allah SWT. Namun, apa yang boleh kita buat ialah merayu dan memohon pertolongan ALLAH SWT supaya mempertemukan jodoh kita sebaik mungkin.

Berikut ini disenaraikan beberapa tips yang dapat anda amalkan dalam proses mencari jodoh terbaik anda. Pilihlah mana-mana amalan yang anda suka untuk diamalkan atau anda juga boleh lakukan kesemuanya sekali sekiranya mampu.

1.MEMBACA SURAH YASSIN SETIAP MALAM sebab dalam satu hadist nabi bahawa surah Yaasin ada 10 keberkatan, satu darinya ialah sesiapa yang masih belum berjodoh maka akan diberi jodoh. Baca kalau boleh setiap malam, atau kerap, dan niatkan supaya Allah swt segerakan jodoh dan berikan yang baik dan beriman. Insyaallah mustajab.

2.MEMBACA AL-FATIHAH BERULANG-ULANG KALI, niatkan supaya Allah swt segerakan jodoh. Juga terdapat dalam sebuah hadist, yang mana surah fatihah ada beberapa keberkatan antaranya diberi jodoh, baca berulang-ulang contoh 1x atau 3, 5, 7 atau seberapa yang anda suka dan niatkan supaya Allah swt berikan jodoh yang baik dan soleh.

3.MELAKUKAN SEMBAHYANG HAJAT 3 HARI BERTURUT-TURUT dengan penuh kusyuk dan pengharapan, dan lakukan juga amalan-amalan lain yang baik-baik, contoh sedekah, zikir, ziarah org sakit, yang penting hati sentiasa bergantung harap kepada Allah sahaja, jangan harap dari selain Allah, berdoa dengan sungguh-sungguh, dengan nada suara yang lembut dan merendah diri. Adukan problem anda kepada Allah swt, jika seseorang merahsiakan problemnya kepada manusia, kemudian mengadu hanya kepada Allah, maka Allah swt akan bantu dia, jika dia mengeluh kepada manusia maka Allah swt tidak akan bantu dalam masalah tersebut.

4.BERDOA DI SETIAP SELEPAS SOLAT 5 WAKTU, dengan berdoa untuk minta jodoh sahaja selama 20 minit-30 minit. Berdoa dengan mata separuh pejam. Insyaallah

5.BANGUN TENGAH MALAM SEMBAHYANG TAHAJUD, kemudian solat taubat 2 rakaat, kemudian sembahyang hajat beberapa rakaat yang anda mampu. Lagi banyak lagi baik. Kemudian berdoa dengan khusyuk, insyaallah..

6.SOLAT HAJAT 2 RAKAAT >Doa, 2 rakaat lagi>Doa, 2 rakaat lagi > Doa, sehingga datang rasa benar-benar yakin yang Allah swt telah makbulkan. Kalau masih tak yakin usahakan pada malam berikutnya sehigga datang keyakinan. Bila anda telah benar-benar yakin bahawa doa anda telah makbul, insyaallah, tunggu ajalah orangnya.(Tawakkal)

7.BETULKAN NIAT KAHWIN KERANA ALLAH, untuk selamatkan diri samada dari maksiat, ingin mendapat zuriat, untuk memudahkan menjalankan perintah Allah. Sabda nabi SAW, Allah menjamin untuk menolong 3 golongan:

1. Seseorang yang berjihad dijalannya
2. Seseorang yang berhutang dan berniat untuk membayarnya
3. Seseorang yang mahu kahwin untuk selamatkan agamanya

8.BERDOA DI WAKTU YG TERTENTU YANG MUSTAJAB atau di tempat-tempat tertentu yang mustajab. Contoh: Diantara azan dan Iqamah, waktu hujan, waktu jam 3-5pagi (tahajjud), dalam masjid, berdoa dengan disertakan ismulazam, sesudah solat 5 waktu, sesudah solat asar sehingga terbenam matahari pada hari Jumaat. dalam keadaan suci, badan, pakaian dan tempat, mengadap kiblat, suara antara kedengaran dengan tidak, meminta seperti seorang fakir yang sangat mengharap dan dalam kelaparan.

9.BERDOA DENGAN MENGGUNAKAN DOA-DOA AJARAN RASULULLAH atau dari Al-Quran adalah doa terbaik dan paling berkat, jika tak pandai doa ajalah dalam bahasa sendiri, Allah swt maha memahami.

10.SELAMAT BERAMAL,JANGAN MAKAN MAKANAN YG HARAM,ATAU GUNA PAKAIAN,TEMPAT APASAJA YG HARAM subhat, kotor, makruh, makan makanan yang bersih, halal dan suci.

INSYAALLAH, jika anda amalkan tips-tips diatas dengan hati yang bersih dan ikhlas, apa sahaja permohonan, hajat, permintaan anda akan dimakbulkan oleh Allah, yakinlah. Kalau tak yakin cuba dulu, dan lihat sendiri. Jangan minta perkara-perkara yang karut-karut atau perkara mustahil, mintalah perkara-perkara yang baik sahaja. Allah swt maha kaya, dia mempunyai khazanah yang tidak ada kesudahan dan tak pernah berkurang, dia maha pangasih dan maha pemurah pula, dia suka memberi, dia suka manusia meminta dan berharap kepadanya, manusia sahaja yang kebanyakan tidak bijak kerana tidak mahu meminta dari Tuhan yang amat kaya dan pemurah. Meminta kepada sesama manusia adalah ibarat Seorang pengemis yang mengemis kepada pengemis yang lain.

Semoga Allah swt memberi anda jodoh yang terbaik.
Selamat berusaha!

credit to:: I Love Allah SWT and Prophet Muhammad SAW

Saturday, 29 October 2011

info 1

JANGAN Hidupkan Penghawa Dingin Sebaik Menaiki Kereta!


Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan penghawa dingin. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen – ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkab kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.


Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika difikir di kawasan berbumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan.. . dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.


Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini daripada berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila sudah memasuki tubuh kita…


penah jadi camni?? cik putih selalu! haha

Thursday, 27 October 2011






kite nak cakap yang kite syg awak. walau kite slalu xmsg awak. xkol awak. xangkat kol awak. xreply msg awak sbb kite tido. walau kite xselalu jumpe. walau kite baru sekali je dating even da kawan lebih 3 thn. kite syg awak sebab awak. bukan sbb rupa, harta, pangkat dll. ok bai awak~ hee.

Wednesday, 26 October 2011

selalukan. kita dah ada macam-macam. kaya. cantik. kurus. pandai. dll. tapi. kita still xpuas dgn apa yang kita ada. manusia oh manusia....

tekanan = pressure = tension = force/area





Ya ALLAH, dah berminggu-minggu setiap hari dr celik mata sampai tutup mata dok ngadap laptop. selesaikan Master Project. Rasa tak senang duduk je selagi xnampak progress MP ni.
Ya ALLAH, berikan aku kekuatan, limpahkan aku ilham dan diberi kemudahan untuk menyelesaikan study aku kali ini...
Risaunye....Risaunye.....tp risau risau gak. kene jugak berusaha, cari cara. berusaha sehabis baik.
Doakan ye kawan2....

Monday, 3 October 2011

perempuan dan aurat

Pernah nasihat dan tegur kawan-kawan wanita anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka:-

1. Semua yang tutup aurat, kompom masuk syurga ke?
-Yang pasti, tak tutup aurat, kompom masuk neraka.

2. Tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak. Mengumpat orang.
-Bila Iblis tak mahu ikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan perintah Allah itu. "Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia". Samalah dengan tudung. Tudung pula yang disalahkan, " pakai tudung tak mestinya baik..bla...bla...bla..."

3. Macamlah kau bagus sangat nak tegur aku. Kau dulu lagi jahat nak mampos.
-Tidak tersabit larangan dari Nabi untuk seseorang yang bahkan baru masuk Islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu tuntutan. Selagi kau Islam, dakwah tu wajib walaupun kau sendiri tak berapa betul. Sekurang-kurang dia insaf dan bertaubat sekarang.

4. Walau kami pakai seksi tapi hati kami baik.
-Adakah kau mendakwa diri kau mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi dan kononnya ia sudah cukup menjamin maruah diri kau tanpa perlu menutup aurat?

5. Pakai jarang ke ketat ke, itu hak kami. Kalau tak suka jangan tengok.
-Adakah kau berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi mempunyai hati suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan serta nafsu yang membuak-buak?

6. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang kepada individu yang memandang kami.
-Seksi atau tidak, kau tetap berdosa walaupun hanya menayang sehelai rambut kau.

7. Walau kami tak bertudung, kami tetap sembahyang dan puasa.
-Apakah ibadat kau diterima? Kau yakin cuma dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin kau masuk syurga?

8. Sukahati kamilah nak pakai macam ni. Kami tak susahkan hidup orang lain.
-Kau sebenarnya dah susahkan bapa, abang, adik, suami serta orang lain dengan menarik mereka ke neraka bersama kau disebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik kau.

9. Apa yang kami pakai, ini antara kami dengan Tuhan.
-Berani cakap di dunia, berani ke kau cakap macam tu depan Allah nanti? Lawan perintah Allah, Neraka tempatnya.

10. Kami pakai seksi macam ni, sebab ikut arahan photographer/pengarah filem untuk disesuaikan dalam scene. (ayat artis)
-Sanggup patuh arahan mereka daripada patuh suruhan Allah?

11. Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.
-Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti.

12. Takkan nak buat perubahan secara drastik? Slow-slow la..
-Boleh ke cakap kat Malaikat Izrail nanti, tunggu kejap! Lepak la dulu. Jangan ambil lagi nyawa aku.

13. Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.
-Kalau begitu kau sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam.

credit to::mohd-alhaj

Thursday, 29 September 2011

kenangan semalam

" hai, name sape?"
"mimi." "zaina"
" oh! raudah, ni nor. umur berape? hehe"
"22" "22"
"la..aku sorang je ke yang tue?"
macam baru semalam kenal2 macam ni dgn dorang.first kelas tau time tu. ramah betul dorang. dan aku rase sangat best nak start balik belajar sbb ada kawan2 yg xsombong dan ramah macam dorang ni.

last saturday their convocation day. gembira nya. dan tak sangka. macam kejap sangat dapat berkawan dgn kawan2 yang best ni. anyway kawan2, semoga korang terus berjaya. panjang umur kita jumpe lagi! =)

nor-yola-odah

Monday, 19 September 2011

Demings 14 points


1. Constancy of purpose
Create constancy of purpose for continual improvement of products and service to society, allocating resources to provide for long range needs rather than only short term profitability, with a plan to become competitive, to stay in business, and to provide jobs.
2. The new philosophy
Adopt the new philosophy. We are in a new economic age, created in Japan. We can no longer live with commonly accepted levels of delays, mistakes, defective materials, and defective workmanship. Transformation of Western management style is necessary to halt the continued decline of business and industry.
3. Cease dependence on mass inspection
Eliminate the need for mass inspection as the way of life to achieve quality by building quality into the product in the first place. Require statistical evidence of built in quality in both manufacturing and purchasing functions.
4. End lowest tender contracts
End the practice of awarding business solely on the basis of price tag. Instead require meaningful measures of quality along with price. Reduce the number of suppliers for the same item by eliminating those that do not qualify with statistical and other evidence of quality. The aim is to minimize total cost, not merely initial cost, by minimizing variation. This may be achieved by moving toward a single supplier for any one item, on a long term relationship of loyalty and trust. Purchasing managers have a new job, and must learn it.
5. Improve every process
Improve constantly and forever every process for planning, production, and service. Search continually for problems in order to improve every activity in the company, to improve quality and productivity, and thus to constantly decrease costs. Institute innovation and constant improvement of product, service, and process. It is management's job to work continually on the system (design, incoming materials, maintenance, improvement of machines, supervision, training, retraining).
6. Institute training on the job
Institute modern methods of training on the job for all, including management, to make better use of every employee. New skills are required to keep up with changes in materials, methods, product and service design, machinery, techniques, and service.
7. Institute leadership
Adopt and institute leadership aimed at helping people do a better job. The responsibility of managers and supervisors must be changed from sheer numbers to quality. Improvement of quality will automatically improve productivity. Management must ensure that immediate action is taken on reports of inherited defects, maintenance requirements, poor tools, fuzzy operational definitions, and all conditions detrimental to quality.
8. Drive out fear
Encourage effective two way communication and other means to drive out fear throughout the organization so that everybody may work effectively and more productively for the company.
9. Break down barriers
Break down barriers between departments and staff areas. People in different areas, such as Leasing, Maintenance, Administration, must work in teams to tackle problems that may be encountered with products or service.
10. Eliminate exhortations
Eliminate the use of slogans, posters and exhortations for the work force, demanding Zero Defects and new levels of productivity, without providing methods. Such exhortations only create adversarial relationships; the bulk of the causes of low quality and low productivity belong to the system, and thus lie beyond the power of the work force.
11. Eliminate arbitrary numerical targets
Eliminate work standards that prescribe quotas for the work force and numerical goals for people in management. Substitute aids and helpful leadership in order to achieve continual improvement of quality and productivity.
12. Permit pride of workmanship
Remove the barriers that rob hourly workers, and people in management, of their right to pride of workmanship. This implies, among other things, abolition of the annual merit rating (appraisal of performance) and of Management by Objective. Again, the responsibility of managers, supervisors, foremen must be changed from sheer numbers to quality.
13. Encourage education
Institute a vigorous program of education, and encourage self improvement for everyone. What an organization needs is not just good people; it needs people that are improving with education. Advances in competitive position will have their roots in knowledge.
14. Top management commitment and action
Clearly define top management's permanent commitment to ever improving quality and productivity, and their obligation to implement all of these principles. Indeed, it is not enough that top management commit themselves for life to quality and productivity. They must know what it is that they are committed to—that is, what they must do. Create a structure in top management that will push every day on the preceding 13 Points, and take action in order to accomplish the transformation. Support is not enough: action is required!
http://www.lii.net/deming.html

Thursday, 8 September 2011

Sunat vs Qadha

Assalamualaikum...
Bulan Syawal ni mesti sebok dengan rumah terbuka, ziarah saudara mara, kawan2 dan amalan puasa sunat Syawal. Penah terfikir tak mane yg nak buat dulu, sunat Syawal ke Qadha Ramadhan....Cik Putih ada terbaca tentang perkara ni di blog Ustaz Zaharuddin

Antara perkara yang boleh Cik Putih highlightkan sikit:
  1. Dahulukan mengganti puasa bulan Ramadhan kemudian lakukan puasa sunat Syawal. Yelah, ganti puasa wajib, puasa sunat tu sunat hukumnya. So kalau lah nyawa kita tak panjang dah masih belum bayar puasa Ramadhan, berdosa. Tetapi jika tidak sempat melakukan puasa sunat Syawal, tidak mengapa.
  2. Namun, jika seseorang tu perlu ganti puasa 30 hari mungkin sebab nifas dan sebagainya. Dia boleh dahulukan puasa sunat Syawal kemudian barulah sambung dengan puasa ganti. Jika keadaan kesihatannya tidak berapa baik, elok dahulukan puasa Qadha berbanding puasa sunat.
  3. Combine sunat dan qadha. Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain). Dan tiada dalil sahih yang menunjukkan bahawa Nabi telah melakukannya.
 Nak lebih detail boleh bace kt blog ustaz ni... :)

Monday, 5 September 2011

Merdeka- Raya 2011

Assalamualaikum...
Lama rasanya tak berkesempatan nak update entry. Bulan puasa yang penuh dengan aktiviti. Makin sibuk di akhir-akhir Ramadhan, nak maintain aktiviti bulan Ramadhan disamping aktiviti sampingan menjelang Syawal. Hari ni dah 7 Syawal. Raya kali ni Cik Putih sekeluarga tidak pulang beraya di kampung halaman. Hanya menyambut ala kadar di Skudai. Raya kat Skudai tidak semeriah mana sebab kami tiada saudara mara di sini. Di Johor ni ada 3 family je. Satu di Bandar Seri Alam. Satu di Muar dan kami di Skudai. Tapi ayah Cik Putih ni dah pangkat Embah (atok dlm bahasa jawa). Family yg lain tu masih ada mak ( adik beradik ayah) di kampung. So mereka pulang ke kampung, jadi hanya kami di Skudai. Tapi syukur, kakak ipar dan abg sudi beraya bersama kami di Skudai. Walau pun sekejap ramai lah sikit ahli dalam rumah ni. Pagi raya selepas solat sunat Aidilfitri, kami diberi tazkirah dan ingatan dari ayah diikuti salam hari raya. Kemudian abg dan kakak pulang ke Melaka rumah ibu bapa kakak ipar. So rumah kembali sunyi. Kami ke rumah jiran dan rumah pengasuh kami. Hari raya pertama berakhir dgn semua terdampar di depan tv. Tu lah rutin raya kalau tak balik kampung. @.@



nak duet raya??moh dtg umah! :)
Raya ke dua& tiga
Cik Putih, ibu dan adik2 pakat bercuti di Desaru. Lalu SDE - Senai-Desaru Expressway memang best gile. Yela kalau lalu Kota Tinggi kemain jauh. dah la jalan turun nek bukit. Sakit hati. perjalanan melalui SDE lebih kurang 1 hour. Sampai2 je dengan tak de book hotel segala. Dok la jalan-jalan kt desaru kejap. Menyusuri pantai Batu Layar. Dan terus ke Sungai Rengit. Jalan-jalan pun men hentam je. Hmm xtau nak explain. tgk gambar je la..hehe
Desaru Damai - lunch time!
Muzium Johor Lama
Taman Buaya Teluk Sengat! Banyak giloss buaya!

SDE    
Antara tempat yang sempat Cik Puteh pegi melawat (haha macam melawat tapak pulak) raya ni:

  1. Pantai Desaru.
  2. Pantai Batu Layar
  3. Pekan Sungai Rengit
  4. Bandar Penawar
  5. Muzium Johor Lama
  6. Pekan Teluk Sengat
  7. Taman Buaya Teluk Sengat
May be next entry tak pun bila kelapangan Cik Putih akan cerita sikit-sikit tentang tempat yang telah Cik Putih pegi..
Kesimpulannya raya tahun ni pelik saaaangat!huhu

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN

Wednesday, 24 August 2011

pra-raya 2011

Pejam celik tinggal beberapa hari je nak tinggalkan bulan penuh berkah iaitu bulan Ramadhan al-mubarak. Sedih pulak rasa. Yela bulan Ramadhan ni kan bulan yang special. Pahala amalan ditinggatkan, pelbagai aktiviti yang hanya kita semua umat Islam di seluruh dunia lakukan iaitu amalan berpuasa. So macam mana persiapan raya? Cik Puteh tahun ni beraya di umah parents di JB je. Tidak pulang ke kampung di Selangor dan Perak sebab adik cik Puteh yang last tu sebok la nak trial pas raya nanti. Kan buleh buat time sebelum raya. Kacau mood betul la skolah ni..huhu Antara persiapan yang biasanya kitorang buat kt umah ni: 
  1. kemas umah termasuklah lap pinggan mangkuk ibu cik puteh yang melambak tu.
  2. buat kuih/ biskut raya. tahun ni cik puteh buat biskut oat, kuih siput dgn cornflake coklat.
  3. tahun ni tambah satu lagi aktiviti iaitu mandikan cik teh terchenta..ahaha
So far baru sikit je keje yang dibuat..xde mood raya sbb kene raya kt JB. Raya kat JB maknanya tak raya sebab kitorg tak de pun sedara mara kat JB ni. Ada satu family je kot dok Masai yang sure balik kampung sebab dorang duduk ngan makcik cik puteh. So orang tua mesti nak balik raya umah sendiri kan? teehee~
So...aktiviti raya adalah mengadap tv! yeaaayyy!!! T.T

cik puteh berkata:: Nak mintak maaf dr ujung kaki sampai ujung kepala. halal makan minum...selamat hari raya!

Tuesday, 16 August 2011

fb punya cite

dan bila para ulama' turut dibenci dan kata-katanya dipermainkan. pada sapa lagi kata-katanya tentang ugama yang boleh kita ikut dan teladani? sesungguhnya di akhir zaman nanti hal ugama akan diperkatakan oleh orang yang tidak mahir tentangnya..

Agama Islam itu indah. Perbuatan, pergaulan, makan dan sebagainya. Tapi pengamalnya sendiri yang menjadikan Islam itu buruk dan tidak menarik dimata kafir. Puncanya??
  • mengadu bomba
  • tidak jujur
  • menipu
  • suka bergaduh
  • tak tepati janji
  • phd
  • dan lain2.
saya juga seorang muslim. sebaik mungkin cuba untuk menjadi muslim yang baik. makin hari orang-orang bukan agama galak bercakap seolah-olah dia mahir beragama. dengan alasan, Malaysia negara bebas bersuara..bla..bla..bla... tapi sedar tak kita kadang-kadang apa yang kita cakap tu betul ke tidak. adakah ia akan memakan diri kita. sejauh mana kita tau tentang perkara tersebut. nak kuarkan pendapat tak salah tapi kalo dah dok post kt wall fb ko (kalo x appear yg boleh menyebabkan aku nampak tak pe jugak) sokmo politik yang aku pun xpasti sejauh mana kedalaman kajian ko tentang perkara itu. sila la stop. annoying okeyyy~~
sudeh. xpayah gaduh-gaduh. xuntung pun. baik g bace buke ke. ngaji ke. tanam ubi ke. tanam bawang macam aku ke..haha ada gak pekdahnye ye cik non..teeheee~

papai! 
salam :)

tips belajar :)

Assalamualaikum....
Tiba-tiba rindu zaman belajar (ceh!macam lah ko tu seorang pekerja cik puteh oi)...Ni tips belajar di universiti bagi pelajar-pelajar yang kurang pandai atau tiba-tiba je tercampak kat bidang yang tak disangka-sangka. Macam shaaayeee!! T.T Kurang pandai tu bukan buduh ye. Dia lebey kepada kalau study perlu masa untuk didiagnosis secara lebih lama dan mendalam untuk difahami sesuatu dengan jayanya...haha poyonya ayat den!! Ok2 tu semua ciri-ciri yang ada dalam diri aku! Serius cayo lah!! =)

Tips pertama:: Betulkan niat korang.
Dalam Islam ni, pape kita buat, bila niat baik dan betul InsyaAllah kita akan dapat apa yang dikehendaki. Contohnya macam yang selalu cik puteh buat since form1 ke form 2 camtu cik puteh akan niat mcm ni:
"Ya Allah berikanlah aku ilmu yang dapat membimbing aku ke jalan kebenaran sekali gus dapat membantu diri, keluarga, agama dan bangsaku kearah kebaikan"
 Macam tu lah lebih kurang. Tiap-tiap nak g skolah pasang niat dalam hati. So sampai sekarang dah biasa kalau nak g kuliah je mesti buat.
Comey2 adik-adik ni pi skolah...
Tips kedua:: Banyakkan berdoa.
Doa adalah kekuatan atau macam tali hayat la. Bila2 kita rasa sangat tak larat nak tempuh sesuatu atau harap sesuatu, just do doa. Allah kan Maha Mendengar. Pengasih lagi Penyayang.


Tips ketiga:: Jangan sekali-kali ponteng kelas, tutorial, lab, kelas tambahan dan sebagainya!
Ini adalah kepantangan cik puteh. Sejak sekolah, rekod kedatangan almost every year dapat full mark! Sakit pun datang sekolah. Tapi dulu cik puteh jarang pun sakit teruk-teruk. Cuma demam gedik-gedik je..huhu Cik puteh tak boleh ponteng bukan apa. Macam dah jadi badi kot. Tiap kali skip kelas mesti ada je. Lecturer sebut nama yang ponteng ke. Lecturer bagi hint ke, homework ke. Pulak tu cik puteh ni kalo hint xsuke salin orang punya. Jadi macam tak confident. So akhirnya cik puteh balun baca satu buku! Pastu menyesal...sob3 T.T

Tips keempat:: Rajin-rajinkan diri baca, buat latihan bagi subject yang rasa-rasa tahap ke'blurr'annya tahap dewa! haha ayat den! @.@
Cik puteh percaya you get what you give. Maknanya, result kita tu kita sendiri yang plan, melalui peratusan usaha yang diberi. Kalo sikit kita berusaha, maka sikit lah kita dapat. Tapi kadang-kadang kita rasa kita dah usaha sehabis baik. Tapi result tetap mengecewakan..huhu Selalu kot macam tu! Mula la rasa malas la nak study. Nak-nak ada pulak kawan kita yang study tak de lah rajin sangat. Dok ngadap tenet. Tak pun layan korean muvi 24/7. Sakit hati, jiwa dan pankreas! Sabar....sabar. Keep in mind! Allah ciptakan setiap manusia ni dengan pelbagai sifat, bentuk, rupa dan kecerdasan akal fikiran. Mungkin kita kurang bijak iaitu kena ari-ari bukak buku study tapi kawan kita tu akal dia cukup bijak. Study xyah. Masuk kelas, baca buka sekelip mata dah boleh berkajang-kajang jawapan diberi. Jangan cemburu dengan kejayaan orang! Usaha! Usaha! Usaha! Insya Allah berjaya :)
Buku banyak2 ni masa buat PSM nggan MP je kot...study bese2 xde la banyak camni.
Ha..ni baru meja study aku. Ada FB.Ada chips more..haha


Tips kelima:: Jangan ada perasaan PHD!
PHD ni bukan doctor of philosophy ye...ni perasaan hasad dengki. Dok pikir buruk kat orang. Cemburu dengan kejayaan orang. Tak bagus okeyyy~~ Sepatutnya, kita kena jadikan dia contoh. Tapi part yang baik la. Tak pun macam cik puteh pulak, selalunya cik puteh jadikan orang-orang yang 'cerdik-tanpa-rajin' atau orang-orang yang dapat result cun je sepanjang zaman ni sebagai kayu pengukur tak pun as challenger untuk cik puteh dapat at least macam mereka. So kita stress pun baik. Iaitu stress nak jadi yang baik. Bukan stress benda yang bukan-bukan. Dok ngumpat sana sini...no!no!no!

Tips keenam:: Dampingi orang-orang yang suka akan ilmu.
Ni senang je. Buat study group ke. Orang-orang yang suka ilmu ni jarang kedekut. Sebab dia tau. Ilmu ni kalau kita kongsi, makin bertambah ilmu kita. So buat study group. Kita dapat bantu orang, in da same time kita dapat betulkan atau tajamkan lagi apa-apa yang kita masih kurang faham. So kurang sikit masa nak pulun sorang-sorang pastu gila sebab tak dapat jawab soklan past year..huhu Lagi satu orang yang suka akan ilmu adalah guru-guru, tenaga pengajar atau lecturer kita. Kalau ada soklan yang tak boleh jawab ke ada nak mintak pendapat boleh je jumpe dan bincang dengan mereka. Biasanya dorang ni akan bantu kita. Jarang la dorang tak layan..hehe Selalu jumpe lecturer juga salah satu cara nak dapat tambah markah free bila final mark kita dah ada kat border. Sebab biasanya lecturer akan tambah markah lagi student yang rajin datang kelas, yang mereka kenal dan yang hantar assignment! hehe 

Semangat kan!hehe

Nilah antara amalan cik puteh masa belajar. Alhamdulillah, walau tak dapat first class degree. Tapi pernah dapat dean's list 3 kali sepanjang study kt U di selatan. Dan grade 2nd class upper pun ok...bagi budak yang penah kene ulang subject dan penah dapat result 2.5 je..huhu (teruknye saye!!!) Ish dah banyak pulak membebel dari subuh sampai syuruk..huhu next time tambah lagi! yeayy
Semoga sedikit ilmu ini, memberi manfaat pada kamu semua :)

cik puteh berkata:: gambar hasil ikhsan encek google :)

Friday, 12 August 2011

what do you do when your partner start talk and plan about ours wedding??
or
what is your response when your partner start talk about serious relationship aka married??

CONFIUS~~

Thursday, 11 August 2011

Sejarah terciptanya rokok


Rasulullah SAW pernah bersabda (maksudnya) : “Kelak... akan datang kaum-kaum di akhir zaman, mereka suka menyedut asap tembakau dan mereka berkata: Kami adalah umat Muhammad padahal mereka bukan umat ku dan aku juga tidak menganggap mereka sebagai umat ku, bahkan mereka adalah orang yang celaka”
Abu Hurairah R.A yang mendengar sabda tersebut bertanya: “Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh wahai Rasulullah?”
Sabda Rasulullah SAW : “ Sesungguhnya setelah Allah menciptakan Adam dan memerintahkan para malaikat untuk sujud (tanda penghormatan) kepada Adam, seluruh malaikat kemudian sujud kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong dan termasuk orang-orang yang kafir. Allah bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah engkau dari syurga, sesungguhnya engkau terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir. Iblis keluar dalam ketakutan hingga terkencing-kencing. Dari titisan kencing iblis itulah tumbuh sejenis tumbuhan yang dinamakan pokok tembakau.”
Nabi bersabda lagi : “Allah memasukkan mereka ke dalam neraka dan sesungguhnya tembakau adalah tanaman yang keji”
(Saya petik keseluruhan maksud hadis ini dari buku ‘HARAM MEROKOK’ oleh Adil Akhyar muka surat 12) -credit to::fb umi wada

cik puteh berkata::Yang baik jdkan tauladan. Yang buruk try tinggalkan.Xsalah tinggalkan sesuatu yang diketahui lebih banyak keburukan dari kebaikan.Kepada rakan2 ku yang merokok, moga kita tidak rasa tersinggung hati dengan hadis ini

Saturday, 6 August 2011

Yang Haram Tetap Haram

Sebuah kisah yang menarik.... :)

Kisahnya mengenai 3 org, Syafiq, Safura dan Muhammad. Syafiq dan Safura sama-sama belajar di SAM Bestari. Beberapa lama kemudian, Syafiq jatuh hati pada keayuan Safura. Matanya mengalahkan Zinnirah. Wajahnya berseri-seri dengan cahaya keimanan. Pergh!! Cantik sangatlah jika nak diceritakan. Tetapi, Syafiq cuba tahan. Dia tidak boleh meluahkan perasaan dia pada Safura sebab nanti takut kena tangkap dengan ajk pencegah maksiat sekolah.
Beberapa tahun berlalu…Akhirnya, apabila Syafiq berada di Tingkatan 5, dia sudah tidak mampu bertahan. Dia mengatur langkah dan akhirnya, Safura tewas pada pujuk rayunya. Walaubagaimanapun, mereka ini sedar yang mereka orang Islam. Islam tidak membenarkan umatnya ber’couple’. Jadi mereka berpakat yang mereka ini hendak membuat satu revolusi dalam couple. “COUPLE ISLAMIC”.

Asal keluar, pergi tempat terbuka. Tak mainlah tempat gelap-gelap ni. Bukan itu sahaja, Safura kena pakai tudung labuh. Syafiq pula pakai serban dan jubah. Lepas itu mereka keluar bukan membuang masa, keluar bawa Al-Quran. Berhenti di kedai makan, tadarrus lagi. Jalan pula, mana ada pegang-pegang tangan, mereka ikut cara Nabi Musa. Lelaki di depan, perempuan di belakang. Bila balik rumah, missed call pagi-pagi. Suruh qiamullail. Hah! kan Islamic punya couple tu.

Setelah setahun mengamalkan taktik sedemikian, Syafiq ditakdirkan bertemu dengan Muhammad. Ketika itu Syafiq dan Safura sedang bertadarrus di RFC. Muhammad tiba-tiba datang menghampiri mereka kerana tiada tempat duduk. Bila duduk, Muhammad bertanya, “Have you married?”. “No.”, jawab Safura. “So, why you sit together with this ajnabi alone here”, tanya Muhammad. “Kami couple, tapi Islamic way” jawab Syafiq. Muhammad hanya tersenyum mendengar jawapan itu. Muhammad pun memulakan ceritanya.

“Aku ni muallaf. Asal dulu aku kristian. Tinggal kat Singapore. Dulu, aku suka sangat makan babi. Kalau sehari tak makan, pengsan aku. Pernah sekali mak aku terlupa beli babi, aku masuk wad malam tu. Tetapi, Alhamdulillah, Allah buka pintu hati aku untuk terima hidayah-Nya. Bila aku masuk Islam, aku dapat tahu, dalam Islam tak boleh makan babi. Aduh, pening kepala aku. Macam mana aku nak buat ni??? Seminggu aku masuk hospital lepas masuk Islam. Kalau zaman Rasulullah dulu ada peringkat-peringkat dia. Tapi aku…mana ada. Jadi, time kat hospital tu aku fikir. Akhirnya, aku jumpa satu jalan keluar. Aku nak Islamkan babi tu. Aku beli seekor anak babi. Dari kecik aku jaga dia. Seekor lalat pun aku tak bagi dekat. Setiap jam aku mandikan dia. Lepas 3 hari, aku bisikkan kat telinga dia dua kalimah syahadah. Lepas tu, tiap-tiap hari aku bagi tazkirah kat babi tu. Asal dia berak aku vacuum terus. Camnilah kehidupan aku dan babi tu buat 2 tahun. Lepas dua tahun, masa yang ditunggu-tunggu tiba. Masa untuk sembelih babi ni. Tengok-tengok babi ni takde leher. Tapi, lantaklah. Aku tibai je sebab dah 2 tahun tak makan babi ni. Lepas tu, aku pun masak la bakut teh. Tengah-tengah makan, nampak seorang ustaz tengah jalan-jalan. Muka macam lapar je. Aku pun ajak la dia makan. Ustaz!!! jom makan. Babi Islam nih.”

Bila terdengar kisah itu, Syafiq dan Safura pun sedar. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas…

p/s : yg HARAM tetap akan HARAM walau kita cuba apa cara sekalipon untuk mengHALALkannya..peringatan untuk diri ana sendiri terutamanya….wallahualam

Friday, 5 August 2011

Wanita bukanlah seperti barang yang boleh di“booking” atau di“cancel” sesuka hati, jika tahu tidak mampu maka usahlah gatal menjalin hubungan cinta atau memberi harapan yang dusta. Itu adalah sebuah dosa yg mencemarkan kesucian wanita.

Tindakan “Approach” seseorang gadis, halal dilakukan bila niat dan azam sudah tekad untuk bernikah, bersedia dan mampu.....
Hubungan pertunangan dan perkahwinan melibatkan dua buah keluarga yang baik.. lalu, jika berlaku sesuatu perkara yang boleh menyebabkan hubungan ini terputus, hendaklah ia diselesaikan dengan cara berhikmah agar ukhwah yang terbina tidak pupus dek musibah atau kesalahan seseorang individu.

Wednesday, 3 August 2011

Lelaki kacak bersama jenazah

Hadis yang Menarik Rasulullah S.A.W

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.
Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'
Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'
Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi
Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'
  
Sila sebarkan Hadis ini kepada semua .......kerana
'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'
Saat Anda membwa Al-Quran, syaitan biasabiasa saja...tengok je..
Saat Anda membukanya, syaitan mulai curiga.
Saat Anda membacanya, ia resah dan gelisah.
Saat Anda memahaminya, ia kejang kejangan.
Saat Anda mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan sehari-hari.ia stroke...Teruskn membaca & mengamalknnya agar syaitan terus stroke .
Saat Anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. Syaitan kata "jgn SEBARKAN, kerana ia tidak penting langsung"
namun kita semestinya menyedari perjuangan Islam adalah tanggungjawab kita.

p/s::amalkan baca ayat AlQuran setiap hari...banyak kelebihannya :)