Monday 5 May 2014

Ada Apa Dengan Nama :)

Assalamualaikum readers :)

Nama. Semakin canggih teknologi di dunia, semakin panjang, berbunga-bunga dan berbelit-belit nama si anak. Belum masuk si kaki drama, maka nama anak ikut trend nama watak drama kegemaran. Yang minat hollywood pulak lain ceritanya. 

Bagi anak yang baru lahir, pada hari ke 7 disunatkan di akikahkan, dicukur rambut ditimbang dan disedekahkan nilai emas seberat rambut anak tersebut dan berikanlah ia dengan nama yang baik.

Nama. Tujuannya untuk dipanggil. Berikan nama yang baik. Semoga ia menjadi doa setiap kali kita memanggilnya. Nama yang baik hendaklah mempunyai makna yang baik dan bermakna.

Lets read some articles regarding name. I'm copy and paste here so in future I can re-read it when it is needed :) Good knowledge need to share! Enjoy reading friends.

Dari tulisan Ahmad Fathi Muhammad, Senior morocco.
Mendengar nama-nama anak di Malaysia seringkali menjadikan saya menggeleng kepala. Berikut adalah beberapa perkara ringkas berkenaan trend masyarakat melayu dalam memberikan nama kepada anak.
Pertama: Panjang lebar dan bersimpang siur untuk disebut.
Tujuan nama adalah untuk dipanggil bukan untuk dibanggakan. Justeru, orang arab hanya menamakan anak mereka dengan satu perkataan sahaja atau paling banyak pun hanya dua patah perkataan seperti Abdul Rahman, Ahmad, Khalid, Khadijah, Fatimah Zahra dan sebagainya.
Kalau kita melihat kepada jenama-jenama perniagaan pun, peniaga akan meletakkan nama yang ringkas kepada perniagaan mereka, bukan nama yang panjang lebar kerana itu lebih mudah diingati dan dikenali. Sependek-pendek nama pun, akan cuba dipendekkan lagi oleh pemanggil apabila berkomunikasi. ‘Rahman’ menjadi ‘man’, Ismail menjadi ‘mae’ dan pelbagai lagi oleh masyarakat melayu.
Orang Melayu kini: Nama yang diletakkan itu mencecah 3 perkataan malah ada yang sampai 4 perkataan. Sudahlah nama anak panjang, nama ayah pun panjang, akhirnya satu kes diceritakan kepada saya sehingga tidak cukup petak untuk mengisi nama di borang. Akhirnya nama ayah ‘Zakaria’ terpaksa dipotong menjadi ‘Zakar’ kerana tidak cukup petak.
Kedua: Makna yang terlampau meninggi atau memuji diri.
Rasulullah sendiri menukar nama seorang perempuan yang bernama ‘Barrah’ kepada Zainab kerana nama Barrah itu memberikan maksud ‘seorang perempuan yang terlampau baik’. Justeru, sebahagian ulama meMAKRUHkan nama-nama yang semaksud dengannya seperti ‘iman’, ‘taqwa’, ‘nur Islam’ dan sebagainya (Rujuk kitab Tasmiyatul Maulud oleh Sheikh Bakr Abu Zaid)
Imam Nawawi sendiri apabila diberikan gelaran kepadanya sebagai Muhyiddin, beliau benci kepada gelaran tersebut kerana maksud gelaran itu ‘Penghidup agama’. Baru diberi gelaran, bukan nama kerana gelaran sebegitu terlalu memuliakan diri walaupun sebenarnya beliau layak mendapat gelaran tersebut atas sumbangannya kepada agama Islam tetapi beliau tetap membencinya.
Orang Melayu kini: Nama yang diberikan kepada anak bagai satu darjah kebesaran daripada raja dengan maksud-maksud yang begitu ‘bombastik’. Nama seperti Khairul Bariyyah= sebaik-baik makhluk, Altaf Nisa= Selembut-lembut perempuan dan sebagainya adalah termasuk dalam nama-nama yang makruh untuk diberikan kepada anak. Tapi sayangnya menjadi trend dalam masyarakat dengan ‘restu’ golongan agama.
Ketiga: Nama yang tidak digunakan oleh orang arab sebagai nama.
Dengan arus kemodenan kini, masyarakat melayu begitu kreatif mencipta pelbagai produk bagi kehidupan, produk makanan, produk kecantikan dan sebagainya. Namun, kekeratifan mereka tidak terhenti setakat itu sahaja, malah dalam soal memberikan nama kepada anak mereka pun turut kreatif sehinggakan munculnya nama-nama arab yang dicipta oleh orang melayu yang tidak pernah didengar oleh orang arab sendiri.
Masyarakat Melayu kini: Cukup kreatif mereka cipta nama anak dengan pelbagai teori. Ada yang menggunakan teori gabungan nama ayah dan ibu bagi mencipta nama anak tanpa mempedulikan maksud yang terhasil. Ada yang mencipta nama dengan teori ‘asalkan ada bunyi arab dan sedap didengar’ maka kira okeylah tu, lalu terhasillah nama seperti ‘Anzalna’= Kami turunkan, ‘Medina’= Bandar, ‘Antasha’= Kamu adalah sha (Asalnya Anta shamsun lalu digabungkan dan dipendekkan) dan sebagainya.
Dunia realiti: Anak yang diberikan nama yang ada bunyi arab sebegini tanpa mempedulikan maksudnya dibimbangi akan menghadapi masalah kerendahan diri apabila berada di Negara arab dan bergaul dalam masyarakat arab. Kasihan sungguh melihat orang sebegini diketawakan di pintu masuk imegresen di Negara arab dek kerana nama dalam passport yang begitu mencuit hati pegawai imegresen arab. Nama arab tapi orang arab sendiri tidak menggunakannya sebagai nama. Lebih baik menggunakan nama melayu seperti cempaka, mawar, seroja daripada mereka cipta nama arab yang pelik-pelik.
Sekian, wassalam.
*Maaf andainya mengguris hati sebahagian pihak melalui tulisan ini. Andainya anda telah dinamakan dengan nama-nama di atas maka kekalkanlah nama anda, saya tidak meminta anda menukarnya dan menghormati nama anda tersebut. Tetapi andai anda bakal menimang cahaya mata, maka perbaikilah nama anak anda kepada nama yang lebih baik. Jangan terikut-ikut trend. Maaf sekali lagi andai tulisan saya mengguris perasaan mana-mana pihak. Wassalam.

No comments: