Tuesday 2 August 2011

kenangan bulan puasa

Salam...
Alhamdulillah dah dua hari umat Islam terutama kat Malaysia berpuasa di bulan Ramadhan. Cerita pasal bulan ramadhan ni, mesti dok teringat satu perangai buruk aku mase dok hostel dulu. Tapi bukan hostel skolah. Hostel mase kat U di selatan tanah air. Time degree. Aku yang dah biasa bersahur tiap kali nak puasa tiba2 hilang arah sebab dapat rumate yang x rajin bangun sahur. Bukan tak rajin. Mungkin tak biasa. Mati kutu beb! Penah je aku turun sorang-sorang kul 4 pagi nak g cafe cari makanan. tapi bosan gilos kot makan sorang-sorang. So try pulak makan megi ngan air panas. Masak kt bilik je. Tapi ari-ari makan megi botak kepale aku! haha Campur malas nak bangun dari katil sebab tido lewat (bese la student...tido nak kul 2 ke atas kan..haha). Penah je, tengah-tengah nak tunggu air masak aku tertido tak sahur langsung! Cis sangat keciwa beb!haha So last-last aku try satu cara yang best. Tak yah bancuh air, masak air, tunggu air sejuk. Leh sahur dengan mudah! Beli air kotak..haha 1 ari 1 air kotak milo. Tapi bese lah. Dah mudah nak mudah lagi kan. sebab ngantok punya pasal, tiap-tiap malam before tido aku akan letak air kotak bawah bantal. Bukan apa, bila alarm bunyik esok boleh terus minum atas katil.hahaha....Ye! MINUM ATAS KATIL..hahaha lagi menarik, letak air kotak tu betul tepi mulut. Sedut je air kotak tu. haha keje gile! Kadang-kadang sebab ngantok sangat air milo tu xsedut sampai habis pun. Sebab tertido -.-"" Oh sengalnye lah mimi~~ Rumate aku ( salmi dan aja) sure korang ingat kan keje gile aku ni.hahaha
Minum milo kecik ni je cukup. kang lame sangat nak sedut..haha
 
Rindu nak g jalan-jalan kat bazar beli makanan tah pape. banyak gile kot. Rambang mate! Penah je sebab dah confius nak beli apa petang tu, aku beli nasi goreng kosong ngan sambal ciput je. Balik bancuh air nes. Sudehh...Mudah gile. Tapi tu bile dah ujung-ujung Ramadhan la. Dah abes test tiap kedai..hee~

Lastly rindu nak bertarawih kat surau Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Jempol. Hari-hari ustaz bergilir-gilir imamkan solat terawih kami. Ada tazkirah. Petang ada tadarus. 
Ni surau sekolah..

Kehidupan yang sentiasa dekat dengan Islam. Buka puasa ramai-ramai kat dewan makan. Bukan sedap sangat pun makanan dewan makan tu. Tapi sangat sedap bila kita makan ramai-ramai. 1 meja panjang untuk 1 dorm. 1 skolah ada 21 dorm perempuan. kecoh habis..

Kenangan...kenangan...sangat indah untuk dikenang :)

No comments: